Ärlighet varar längst – Nu börjar det.

De senaste veckorna har jag funderat mycket på hur man skall klara av att gå ner i vikt och sen lyckas hålla vikten. Det jag har kommit fram till är att man skall vara ärlig – både mot sig själv och mot andra. Jag har ett matberoende och det är endast på grund av mig själv som jag är överviktig.  Jag kanske inte har den bästa ämnesomsättningen men det är jag mycket medveten om och lever inte utifrån den ämnesomsättningen jag har.

 

Jag älskar öl, chips, choklad och mat. Jag äter rätt ofta onyttigheter och om jag tänker tillbaka så är allt det jag har gått upp sedan Maj härledas till den mängd chips jag har ätit. Jag har gått upp 12 kilo (svårt att skriva men måste vara ärlig) och väger nu 135kg vilket är det mesta jag har vägt på väldigt många år, nästan en toppnotering.

 

Jag hoppas verkligen att denna blogg skall ge mig extra energi att orka gå ner i vikt och komma i form – det är livsviktigt! Jag ser de också som en möjlighet att som jag skrev innan vara ärlig mot både Er och mig själv och erkänna om saker och ting inte går som de skall.

 

Bild på hur jag ser ut nu:

 

Som ni ser är jag överviktig och har en lång väg att gå – men man måste börja någonstans.

 

Idag var vi på friskvårdshuset och hämtade papper för att skaffa ett träningskort där och det är steg 1 i att komma i form. Steg 2 blir att jag skall börja skriva upp vad jag äter så jag får en bild över det (skulle börjat idag men gjorde tyvärr ett snedsteg men börjar imorgon – skriver upp det i bloggen!)

 

Siffror:


BMI bör ligga mellan 18.50 – 24.99 för en normalviktig person. Min klass (BMI  över 30) räknas till att man har fetma.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index


Midljemåttet bör ligga under 94cm för att vara bra. Min klass (över 102cm) medför en ökad risk för ohälsa. Det kan öka risken för diabetes och eftersom det finns i min släkt löper jag ännu större risk att drabbas av det.

Källa: http://svt.se/2.15856/1.343320/kolla_om_ditt_midjematt_ar_farligt?lid=puff_654705&lpos=lasMer


Midja-höft-kvot bör ligga under 1. För mig blir det 127/115 = 1,104. Och visar då på att min bukfetma ligger i riskzonen för komplikationer.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Midja-h%C3%B6ft-kvot

 

Jag har mycket att jobba för när det gäller min egen hälsa och för att må bättre. Det är bara att börja slita och hoppas att siffrorna ser bättre ut när vi närmar oss sommaren. Jag kommer ta nya bilder när jag börjar på Xtravaganza men vikten skall jag försöka hålla koll på en gång i veckan.

 

 

Tack för denna gång!

//Daniel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0