Att bli hungrig av kolhydrater

Hejsan!

Jag har haft lite funderingar på senaste och en av dem är att jag varit hungrigare de dagar jag ätit snabba kolhydrater att det gör min hungrigare. Jag läste lite om detta och ett utdrag från en sida som föredrar fett dieten står det följande:

"När vi äter kolhydrater höjs insulinnivån i blodet. Detta för att högt blodsocker är frätande för våra kärl. Insulinets uppgift är här, lite förenklat, att knuffa in sockret i fettcellerna så blodsockernivån sjunker. Under tiden insulinnivån är hög kan inte energin som är lagrad i fettcellerna användas som näring i kroppen. Vad som händer är alltså att vi blir hungriga trots att vi precis ätit, eftersom (tada!) kroppen inte får ut någon näring!"

Källa
: http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48

På en annan sida läste jag om att de kolhydrater som egentligen är farliga är de som vi tillsätter i efterhand med t.ex. vitt socker.

"Kroppen reglerar hur mycket mat du behöver äta genom att du känner dig mätt eller hungrig. När du äter tillsatt socker (till skillnad från när du äter naturliga kolhydrater) så blir du inte mätt och därför riskerar du att äta mer än vad du behöver och lägga på dig övervikt.I vissa fall är det mycket tydligt när vi får i oss tillsatt socker, som t ex när man har en sockerbit i kaffet, men en del socker tillsätts när maten produceras, vilket gör det svårare för oss att ha kontroll över sockerintaget.Därför behöver de som vill tänka på sin vikt och sin hälsa bli mer medvetna om hur mycket tillsatt socker det är i den mat man äter. Idag är det många som inte skiljer på kolhydrater och tillsatt socker. Vi behöver bli mer sockersmarta."


Källa: http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/naringsfakta/kolhydrater/kolhydrater?SQ_DESIGN_NAME=skriv_ut

 

Så det är svårt att säga vad man skall lyssna på. Emma, Mikaelas syster äter ju enligt LCHF (Low Carb High Fat) och har gått ner i en bra takt så det verkar fungera väldigt bra att minimera kolhydrat intaget.

Idag på efter tio på TV4 så skall de testa 3 nya dieter (de testade 3st innan jul) och denna gången så har de med en som skall äta LCHF, en som skall följa itrim (pulversoppa typ det jag skall göra) och en som skall ha personlig tränare och dietist och bara bli mer medveten vad man äter.
Det kan vara roligt att följa dem när de börjar det finns mer info på :

 

http://www.tv4.se/1.1469590/2010/01/26/i_form_2010

 

Röstningen om vad folk tror på är så har LCHF 72%, Svenska hälsocampen 14%, Itrim 14%.

 

Jag måste säga att det förvånar mig mycket över resultaten. Jag själv tror på Svenska hälsocampen där man kan äta normalt bara att man blir mer medveten om vad man äter och börjar träna. Men det kostar såklart mer pengar så om man skall köra själv hemma är nog LCHF bra men hade jag fått välja och fått det gratis hade jag helt klart valt Svenska Hälsocampen över de andra. Det positiva med LCHF enligt mig är om man tar bort kolhydrater så tar man bort det mesta onyttiga med vitt socker och det tror jag är det som gör att man går ner. Jag tror att min diet kommer gå över i LCHF liknande för att få ner de sista kilona men roligt att läsa på lite innan och sen se vad de säger på Xtravaganza!

 

Hoppas ni har en bra dag!

mvh

Daniel


Kommentarer
Postat av: Adam

Jag är allmänt lite skeptisk till att helt ta bort något från kosten och då menar ja fett, protein eller kolhydrater. Självklart är det inte bra att äta för mycket av något och det har visat sig att en minskning av kolhydrater är bra men att helt ta bort de är jag lite osäker på. Vet självklart mycket mindre än er om det dock :)



"Energiintaget avgörande



I en metaanalys av dietförsök med kolhydratrestriktion publicerade mellan åren 1966 till 2003 uppfyllde 94 studier de uppsatta urvalskriterierna (2). Studier med extrem energirestriktion (< 500 kcal/d), kort tid (< 4 dagar) och ofullständig dietkontroll uteslöts. De flesta studierna var kortare än 90 dagar och endast ett fåtal omfattade extremt låga intag av kolhydrater (< 20 g/d). Författarna konstaterar att försöksperiodens längd, deltagarnas ursprungsvikt och graden av energirestriktion var signifikant korrelerade till viktreduktion, medan kolhydratinnehållet inte var det. Analysen visar att det snarare är det totala energiintaget, inte kostens sammansättning, som har betydelse för viktminskningen och att viktminskningen blir större ju mer överviktiga personerna är."



http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Vad-ar-lagkolhydratkost/



Har du någon koll vad som egentligen händer när man tar bort kolhydrater? Något är det ju säkert bra för :)



2010-01-26 @ 22:33:16
Postat av: Adam

"Varför behöver vi kolhydrater?



Det mesta av kolhydraterna vi äter bryts i kroppen ner till glukos, som bland annat behövs som energi till cellerna. I levern lagras glukos i form av glykogen som fungerar som energireserv. Hjärnan behöver ungefär 100 gram glukos om dagen. Kroppen behöver också glukos för att effektivt förbränna fett. "

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/



Fås glukosen på annat sätt om man inte äter kolhydrater?

2010-01-26 @ 22:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0